måndag 27 januari 2014

Inreda barnrum

Jag älskar inredning och har länge drömt om att inreda rum till mina barn, även långt innan dottern var påtänkt eller jag ens hade träffat maken gjorde jag detta. På sistone har jag återigen letat inredningsinspiration på nätet men den här gången enbart till Haileys framtida rum. Förmodligen kommer ett eget rum inte bli aktuellt förrän vi flyttat och det kommer gissningsvis att ske först när hon är mellan 1 och 1 1/2 år gammal. Likväl kan jag inte hålla mig utan kollar runt efter färger, mönster, teman och prylar. Inledningsvis tänkte jag att vitt skulle vara basfärg i rummet av praktiska skäl men känner nu att jag vill ha mer lekfullhet och samtidigt lugn i det hela. Därför tänker jag i nuläget att basfärgen antingen får bli; créme, ljusgrönt (i någon ton), ljusturkos eller ljusgrå. Anledningen till att den kanske mest självklara färgen rosa, inte finns med bland dessa är att jag hellre inreder med detaljer i rosa än att ha den som utgångspunkt för allt annat. Jag gillar verkligen rosa men känner samtidigt att det lätt kan bli för mycket av det goda. Vi kommer högst sannolikt också att välja enfärgade väggar, inte minst av praktiska skäl men också då jag tycker att t ex en mönstrad tapet lätt kan bli för dominant och man kan tröttna på den efter bara en kort tid, inte minst barnet själv. När vi inreder är Hailey sannolikt fortfarande så liten att hon inte kan välja inredning själv men kanske bara ett år senare ÄR hon så stor att hon kan tänkas ha en åsikt om mönster som innefattar ugglor (jobbigt populärt just nu enligt min och makens mening), hundar, får, katter, rutigt, prickigt, randigt eller vad det nu kan tänkas vara. Något annat som inte kommer att bli aktuellt i den mer permanenta delen av inredningen är karaktärer, vilket jag heller inte gillar på kläder. Ärligt talat vet jag inte riktigt varför men karaktärer som t ex Bamse vill jag ha i tidningen eller på film trots att jag älskar karaktären i sig. Skulle mina barn vilja ha kläder, leksaker eller t ex sängkläder med någon karaktär på (och det räknar jag med) så får de önska sig det till jul eller födelsedagar men jag tänker inte köpa det spontant, detta också eftersom de kan tröttna på karaktären i fråga väldigt fort. Nu blir det väldigt många bilder men detta är i alla fall en del av det jag tittat på för inspiration.



Helt klart en favorit! Älskar kombinationen av grönt, rosa och turkos.
 

En favorit när det gäller väggfärg då jag upplever den som otroligt lugnande. Engelskans 'serene' utrycker nog bäst vad jag känner inför den här färgen.
 

Simpelt men stilfullt och fullt genomförbart.
 

Återigen, en kombination av grönt och rosa.
 

 
 

 
 

Blått och rosa.

Blått tema.

Underbart! Hade dock skippat sänghimmeln om den inte särskilt efterfrågades. Hade själv en som barn och det blev enbart jobbigt kommer jag ihåg.
 


Härliga färger.
 
Det som inte finns med på det flesta av dessa bilder är förvaring, vilket är essentiellt i ett barnrum. När det kommer till det tycker jag att IKEA ofta har bra lösningar och förmodligen fixar vi det via dem, men stilmässigt är det (som säkert märks), annat jag gillar och letar efter när det kommer till detaljer. Jag älskar färglatt och mer amerikanskt än svenskt när det gäller barninredning. Om man nu kan säga att det finns en "amerikansk" stil? Det jag menar är att jag trots allt märker att amerikanska kedjor tenderar att lansera inredning för barn med mer färg/fler färgtoner och i varierande utföranden av grafiska mönster såsom randigt, rutigt och prickigt och det tilltalar mig verkligen! Överhuvudtaget tycker jag att vi har ett väldigt ensidigt utbud i vårt land. Det är antingen IKEA eller fixa-själv som gäller om man måste hålla sig inom vettiga prisramar. Inte för att jag vågar hoppas på att det någonsin kommer hända men ja tror att t ex 'Target' och den inredningen som finns där hade kunnat få enormt genomslag i Sverige/Norden. Förmodligen kommer vi att beställa lite inredningsdetaljer via Amazon och/eller svågern med familj i USA.
Jag återkommer garanterat med fler inredningsinlägg i framtiden!

/Jenny

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar