tisdag 12 november 2013

4 månader, smakisar och kurvor.

Idag blir dottern 4 månader och jag gjorde dessutom hennes första puréer, ärtor och majs. Har dock fått tips från ett par olika håll att testa något som inte är sötsmakande, därför blir nästa grej hon smakar potatis. 

            Puréer klara att frysas in! 


Det absolut första hon fick var gröt. Pappa Bobby fick äran i söndag på fars dag att ge ett par skedar till henne. Idag har hon fått smaka majspurén. Båda delarna var en hit och hon ville ha mer, men större portioner får vänta någon månad i alla fall. 

Apropå mat så funderar jag just nu mycket på tillväxt. Vi har inte vägt eller mätt Hailey sedan hennes 3-månaderskontroll och nästa gång blir på måndag. Hittills har hon ju haft jättefina kurvor men vid några enstaka tillfällen har vi fått ge ersättning då jag upplevt att hon inte är nöjd. Dock har det aldrig ens varit en hel portion ersättning som gått i och jag kanske ibland bara har föreställt mig att hon inte är nöjd med det hon får från mig. Min mamma har som längst kunnat helamma fram till 5 månader, pga att vi syskon inte blivit nöjda eller gått upp tillräckligt i vikt. Jag själv helammades fram till jag var knappt 4 månader och därför är jag nu nyfiken på om Hailey fortfarande går upp tillräckligt på bara amning eller om vi måste börja lägga till ersättning. Det VERKAR flyta på ganska bra med amningen just nu men vi får se vad de säger på BVC på 4-månaderskontrollen. 

Haileys kurvor enligt BVC-appen:




Kurvorna enligt Världshälsoorganisationens app:


      Älskade unge, vilken längdkurva! 

Skillnaden mellan kurvsystemen är tydligen att BVC fortfarande baserar sina på 70-talets snitt, då flaskmatning dominerade. Märkligt att man inte justerat detta tycker jag! WHO:s kurvor är däremot baserade på ammade barn. 
Mer om detta när vi varit på kontroll =)! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar