måndag 28 oktober 2013

Storm!

Ojojoj, vilket oväder! Vårt stora balkongbord av plast lyfte och BLÅSTE IVÄG, från tredje våningen! Vart vet vi inte, får väl leta imorgon =S. Vi borde givetvis tagit in allt igår men glömde av det och jag kunde inte göra det själv idag när jag väl insåg hur illa stormen höll på att bli. Hoppas ingen blev skadad av vårt bord eller andra flygande ting! Många knäckta träd i södra och västra Sverige och tak har lossnat från garage, förråd etc. I Svedala har jag hört det ryktas att taket lossnat från en bensinmack, dvs taket över pumparna, inte byggnaden. Lyckligtvis har vi ström än så länge men ca 75 000 är utan ström i landet. Jag märkte när det drog som värst i balkongdörren (som är lite skev) hur rädd jag faktiskt blir för riktigt hårda vindar sedan jag var med om en tornado när jag bodde i Virginia i USA. Usch! Nu har det lugnat sig även om det fortfarande blåser en hel del. Dock är jag medveten om och är tacksam över att det inte blir lika illa här som på vissa håll i USA. Människor stryker med i många av de stormarna och även om de överlever, förlorar de kanske allt de äger! Fruktansvärt, verkligen!

Innan stormen slog till ägnade jag dagen åt att tvätta igenom höst/vinterkläder som vi tagit upp från källaren, handla mat samt planera veckans meny. Det sistnämnda anpassar jag numera alltid (åtminstone till större delen), efter vad som är billigt på Ica den aktuella veckan. Klappar mig själv på axeln där lite, även om det kanske verkar som världens enklaste grej så gör det stor skillnad i hushållskassan ;).

Hailey somnade sent igen. Ofta sover hon en timme från ca kl 7 och sedan vaknar hon igen och är klarvaken. Tror att vi gjort fel där som låtit henne vara uppe och inte bara bytt blöjan och försökt lägga henne igen. Hon hinner nämligen bli övertrött innan vi lägger henne igen, även om det bara handlar om en timme uppe. Igår blev hon övertrött, eller hon skrek i alla fall, redan när vi lade henne tidigare på kvällen och det tog nog 45 minuter att få henne att somna. Dock vaknade hon inte igen utan sov hela kvällen tills vi väckte henne för amning och blöjbyte. Det är som om hon har någon slags kvällskris där hon blir riktigt, riktigt arg utan uppenbart skäl. Min far, som kan väldigt mycket om psykologi, inklusive utvecklingspsykologi hävdar att det är normalt och har med den neurologiska utvecklingen att göra. Han gav en ganska avancerad förklaring som jag omöjligt kan återge i detalj men jag kan säga så mycket som att den forskning han hänvisade till, stämmer väl överens på Haileys beteende just nu. Finns inte mycket annat att göra än att härda ut och försöka hänga med i svängarna bäst det går! Trots allt så njuter man ju mängder av denna underbara, charmiga och ofta GLADA lilla tjej. På sistone har hon börjat skratta så hon tjuter vilket är fantastiskt härligt och komiskt att lyssna på! Något säger mig att ungen har humor, det är något i ögonen. Hon ser riktigt "lurig" ut trots sina knappa 4 månader.

Den här veckan ser jag fram emot något fantastiskt materiellt och i-landsmässigt! Imorgon ska min nya iPhone 5s anlända =D. Våra abonnemang löpte snart ut och jag fick ett specialerbjudande om nytt sådant vid beställning av ny iPhone. Telia löser det man har kvar på föregående avtal om man tecknade Telia Komplett inom en kortare tidsrymd. Det var precis det avtalet jag ändå tänkt att teckna så jag slog till! Det märkliga är att maken inte fick samma erbjudande skickat till sig trots att vi tecknade det förra avtalet samtidigt. Undrar om de kan ha erbjudit mig det av misstag? Har dock noga läst igenom villkoren och de bör inte kunna "dra tillbaka" det. Hoppas med andra ord att det inte kommer att strula för jag har ingen lust att bli blåst och behöva betala av de resterande 1800 kronorna på föregående abonnemang och telefon! Oavsett ska det bli löjligt kul med en ny leksak, inte minst eftersom jag fotar väldigt mycket med telefonen.

Screen shot (skärmdump) av telefonen jag beställt!
/Jenny 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar